tirsdag den 16. oktober 2012

Best Friend II

Jeg skylder en opfølgning fra min første omtale af Andreas Möller's Best Friend.

Siden har jeg kørt 3 trende på ved hjælp af best friend - alle smalle tørklædetrende, 2 i bomuld og 1 i uld.  Det har været trende på 8-12 meter, og alle har lagt sig pænt på bagbommen og bevaret en jævn spænding vævningen igennem.

Jeg har haft problemer med, at "vennen" tilsyneladende ikke er tung nok til blot at blive stående på gulvet, når den møder modstanden fra trenden, så jeg har bundet den fast til væven for at forhindre, at den endte i slagbordet. Derudover har jeg stadig problemer med, at trenden drejer lidt, selvom jeg blot hælder den direkte fra trendbordet og ned i en spand - men det er eneste beklagelse herfra, og det er ikke mere, end at jeg bestemt fortsætter med min gode ven.

Største fordel (i forhold til pådragningsknægten) er for mig at se, at jeg slipper for arbejdet med at flytte lodder.

Min ven er blot 80 cm bred. Jeg har harniskbom over hovedet på min 150'er, og den kan anvendes som knægt til de brede opsætninger, og jeg skønnede, at en 80'er ville være bred nok til de fleste opsætninger på mine øvrige væve - jeg væver meget tørklæder, viskestykker og dækkeservietter. Ifølge Andreas Möller laver man blot en bred ven, hvis man vil kunne køre to trende på samtidig.

Nogle har efterlyst arbejdstegning. Min er lavet efter Andreas Möllers instruktioner i hæftet "Transformed to a Flying-8 Loom", som jeg har købt af Andreas Möller (www.moeller-hamburg.com), men beskrivelse og arbejdstegning findes også i VävMagasinet nr. 1/12 (side 65). Jeg er ikke nærig med at dele ud af gode idéer - på den anden side synes jeg også, at man skal respektere, at Andreas Möller lever af hittepåsomhed og vævning, så jeg uploader ikke hans arbejdstegning.

Jeg har som sagt blot kørt 4 trende på, og jeg lærer stadig, men jeg ved, at Charlotte har brugt Best Friend og har god erfaring med den. Tjek evt. dette indlæg på hendes blog.

1 kommentar:

  1. Hei Mette,
    har litt samme erfaring som deg. Det hender at renninga (trenden) snurrer. Sist jeg rente, passet jeg veldig godt på å ikke få med meg noe snurr fra renningsbommen og det hjalp. Min Friend løftes også opp under påbomming, men den stopper i brystbommen. Det var en smart ide å binde den fast! Til brede renninger med to eller tre renningsfletter bruker jeg to Friends, og det fungerer fint.
    Ha ei fin uke!

    SvarSlet