lørdag den 13. april 2013

Fler' tørklæder

Det har været en vældig effektiv væve-påskeferie, og jeg har faktisk fået vævet et par tørklæde-opsætninger, som ikke nåede at komme på bloggen, mens de sad på væven. De følger her:

Endnu en gang oprydning i rester og underlige garner: basis er et multifarvet papirgarn, som er suppleret med en rest lyngfarvet bourettesilke, et petroleumsfarvet silkegarn indkøbt på tilbud i Netto, en tynd, lidt ulden turkis silke fra et dødsbo + en rest rødlilla silke 60/2, som jeg tidligere har brugt til islæt i et tørklæde.

Det blev altsammen fordelt i en kejsestok og kørt på trendbordet; det ser fint ud på væven, og det færdige resultat blev faktisk også rigtig godt. Jeg var spændt på, hvordan papirgarnet ville være i et tørklæde, men det er blødt og lækkert - og jeg smed som vanligt tørklæderne i vaskemaskinen: uldvask ved 30 grader uden centrifuge; ingen problemer dér heller.


Det var rester, så der blev kun 5 meter trend og dermed to tørklæder. Et fik den tynde turkise silkegarn i islæt, det andet den kraftigere silke fra Netto, så de to tørklæder har meget forskelligt udtryk og kvalitet, men begge gode, synes jeg.



Næste projekt var at få anvendt en tyk, mørkerød silke, som fik følgeskab af en tynd silke i trenden.
Første tørklæde fik islæt af samme tynde silke som i trenden

 
Til det næste tørklæde valgte jeg en tynd merinould

 

 Jeg fortsatte med uld i islæt, men skiftede nogle tynde trendtråde ud med gyldne i tørklæde nr. 3


og til slut blev der sat olivengrønne striber i trenden.



 


4 kommentarer:

  1. Så fina dina halsdukar är. Gillar verkligen de röda med silke i.
    Kram Birgitta

    SvarSlet
  2. Kjempespennende prosjekt! Så tøft at du våget å bruke papirgarn og at det ble så bra!

    SvarSlet
  3. Väldigt spännande vävar/halsdukar, där du blandat en hel del olika garner och kvaliteer tror jag. Lycka till med alla vävar. //MalinSj

    SvarSlet