søndag den 19. oktober 2014

Barbie-sjaler

De sidste dage i efterårsferien har givet mulighed for lidt vævning, og her til aften er jeg netop blevet færdig med en opsætning med blot to sjaler.

Det "styrende" garn har været et tykt (2.400 m/kg) uld/soya-garn med farveskift fra svagt rosa over pink, syren og lilla til grå - og de øvrige garner har været alt, hvad jeg har haft på lageret af tynde garner, som kunne gå ind i denne farveskala: uld, bomuld og silke.

Uld/soya-garnet er entrådet og lidt løst spundet - det var ikke verdens nemmeste at arbejde med i trenden. Det er indkøbt i Netto - er formentlig tænkt til strikkegarn - og jeg syntes, det var  sjovt med garn lavet af soya-bønner, at jeg var nødt til at have en hel masse forskellige: som sagt det pink/lilla, men også orange/gul, blå/grøn og marine/turkis. Nu får vi se, hvornår jeg har tålmodigheden til endnu en opsætning.

Første sjal fik islæt af en syren-farvet silke, som også er med som trendgarn.




 
Den tynde silke skred noget i vævningen, og jeg tænke også, at sjalet ville vinde ved at få dæmpet farverne noget ned, så det næste sjal fik islæt af et lækkert garn af silke-yak - en blanding af silke og yakokse-uld, som opfyldte begge formål: mindre lyserødt, mere stabilt i vævningen.
 

 
 
Og nu skal jeg i gang med mønster-tegning. Jeg er blevet inviteret til at væve på Vävstolsmuseet under Vävdagene, og det glæder jeg mig til; men inden skal jeg have arbejdet lidt med de mønstre, jeg vil væve i harnisk-væven.
 
Skal du til Vävdage, så kig forbi og hils på :-)
 

1 kommentar:

  1. Mixing yarns this way is one of my favorite things to do. It's a quick and easy way to reduce the stash, and the finished cloth is always so interesting.

    SvarSlet