torsdag den 1. januar 2015

A Day in the Life of Looms

Også i år har Meg på Unravelling opfordret vævere til at vise deres væve frem på nytårsdag. Jeg er glad for ved selvsyn at kunne konstatere, at der er mange vævere, der har mange flere væve end jeg - tag selv et kig på Unravelling.

Den lille væv har sin faste plads og er altid i gang; en opsætning til dobbelte dækkeservietter er netop kommet fra start.
Væven - en Glimåkra Standard 100 cm - gjorde sin entré for knap 4 år siden og blev indkøbt fordi den netop kunne være i et ledigt hjørne. Den har i overflod en dragrustning på 13 skafter, som jeg endnu ikke har taget i anvendelse - men måske 2015 skal være året, hvor den bliver prøvet af?

 
Den store damaskvæv blev forvist fra spisestuen lige inden jul og står nu i gangen og venter på at komme på loftet.
 
 
 
Og så snart julen var overstået, blev 135'eren fragtet ned fra loftet og fik pladsen i spisestuen. I dag fik den trend til viskestykker.

 

I vævestuen i Auning har jeg 120'eren i min Glimåkra-familie, og her nærmer opsætningen med dobbelte dækkeservietter sig sin afslutning.

2 kommentarer:

  1. I love the last one with the clasped weft - red, black & blue

    SvarSlet
  2. So funny, if Google Translate is correct, this morning, I, too, was noticing the number of looms rather than the usual warp colors. Perhaps we should have a "stash picture day" as well this year - now that will be interesting, won't it? My mother recently had to go help another weaver who was given an old Glimakra 4-shaft countermarche. After about half a day of work, they got most of it done, but now suspect it's a fake/copy. Happy New Year.

    SvarSlet