søndag den 26. april 2015

Håndklæder i rosengang

Jeg vævede for at par år siden håndklæder i hør til brug, når jeg leger middelalder (du kan se dem her...). Tidligere har jeg tænkt, at det måtte være en lidt tynd og sjasket fornemmelse at tørre sig i et "fladt" hørhåndklæde i stedet for et i vamset bomuld - men jeg fandt ud af, at det er det bestemt ikke!

Så nu er jeg i færd med at udskifte Ikea-håndklæderne - mine egne i hvert fald; manden er fortsat skeptisk. Trenden er en almindelig ubleget hør 20/1, og islættet er kraftige, håndspundne hørgarner.

Jeg har hygget mig meget med at tegne forskellige rosengangs-mønstre. De er ganske vist ikke så nemme at se, når trend og islæt er mere eller mindre ens - men jeg ved jo, at de er forskellige fra håndklæde til håndklæde :-)

Hvert håndklæde bliver så langt som et nøgle garn rækker til. Det første blev 100 cm, det næste 120, og nr. 3 ser ud til at blive meget langt....

Islættet i det første håndklæde (herunder) er sammensat af sammenbundne trendender, og de små knuder tilfører stoffet ekstra struktur ud over variationen, som det håndspundne garn giver i farve og struktur.

 
 



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar