fredag den 12. januar 2018

Tørklæder i viftekam

Jeg besluttede mig for, at den lækre cashmere-uld skulle i viftekammen, og jeg startede med de røde striber og 10 islæt mellem hver forskydning (se evt. mere om forskydning i dette indlæg eller læs om det i min opskrift i VävMagasinets bog 'Tuskaft').

Ulden er 26/2, så der kom to tråde i rit til 10 tråde/cm. Det er altid et kompromis med viftekammen: hvor meget kan trenden presses sammen? - og hvor åben kan den blive uden at skride? Dog: med uld i vævningen er det ikke så giftigt.

Med 10 islæt mellem forskydningerne fik jeg lange, jævne mønstre.


Så blev det den blå silketrends tur til at danne striber, og jeg valgte at korte af til 8 islæt mellem forskydningerne; det gav mere liv. I det røde tørklæde var islættet det samme som trenden: sort; men jeg har også en meget mørk marineblå cashmere-uld, som blev islæt i det blå tørklæde. Ikke den store forskel, men den sorte er lige tilført en blå tone.


Og så blev det de grønne stribers tur. Fortsat blåt islæt, fortsat 8 islæt mellem hvert løft, og fortsat tre forskellige nuancer, men denne gang satte jeg farverne, så de 'fulgtes ad' ved siden af hinanden.


Og endelig besluttede jeg mig for, at det sidste tørklæde skulle have rent hvide striber og med blot 4 islæt mellem hver forskydning. Det bugter sig i bakke - dal .... :-)

Nu venter monteringen...... Jeg er spændt på at få dem vasket - mon jeg vover at vaske det første i maskinen på uldprogram?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar